eReadiness Study 2022 Customer needs and recommended actions for OEMs
The third edition of this study aims at providing an updated perspective on the short-term development of the e-mobility business in seven major European markets
Context
- Over the last few years, OEMs made significant investments for the electrification of vehicles, which are not yet converted into relevant revenue streams despite the share growth registered in the first half of 2022.
- OEMs continued their investment in e-mobility throughout COVID-19 outbreak and more recently are facing the challenges induced by the Russia-Ukraine war and by the supply chains tensions heavily impacting their operations.
- To cope with these challenges, OEMs and the whole automotive downstream value chain need to get OEMs need to re define their market approach to maximize the return on investments.
What’s new in this edition
- This edition of the study saw the introduction of the eReadiness Index, in which PwC Strategy& provides an assessment of the level of maturity of the EV markets of the countries in scope through four main dimensions: government incentives, infrastructure, supply and demand.
- The number of countries in scope was extended to include the United Kingdom as part of the assessment survey, which now includes 7 countries: France, Germany, Italy, Norway, Spain, Switzerland and, from this year, the United Kingdom.
- This year, the study introduced a deep-dive on private charging solutions (wall-box) as well as assessment of the importance of the car’s residual value for customers.
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Eventi in evidenza

AI Tour Event 2025
L’AI Tour Event è il primo ciclo di incontri organizzato da PwC Italia interamente dedicato ai temi dell’Intelligenza Artificiale. Attraverso 6 tappe sul territorio nazionale saranno approfonditi i diversi aspetti legati alle potenzialità di questa nuova tecnologia, per un’adozione efficace e consapevole da parte delle imprese.Un focus specifico sarà dedicato anche agli aspetti normativi. Il 2 febbraio 2025, infatti, entreranno in vigore le disposizioni relative alle pratiche vietate previste dall’AI Act, il primo Regolamento Europeo sull’Intelligenza Artificiale.Di seguito le prossime tappe del Tour:29.05.25 | Monza Interverranno: Francesco Ciceri, Partner PwC Italia; Luca Chiodaroli, Partner PwC Italia; Omar Rado, Partner PwC Italia; Massimo Iengo, Partner PwC Italia; Mauro Napoli, Partner PwC Italia; Pietro Calvi, Senior Manager PwC Italia; Andrea Lensi Orlandi, Partner TLS Avvocati e Commercialisti, Paola Furiosi, Director TLS Avvocati e Commercialisti, PwC Italia

Top 500 Torino
Nell’attuale contesto globale segnato da politiche economiche imprevedibili, mercati volatili e assetti geopolitici in continuo mutamento, le imprese torinesi si trovano di fronte alla necessità di adattarsi a nuovi scenari.PwC Italia, in collaborazione con La Stampa, organizza il prossimo martedì 13 maggio alle ore 17 presso l’Auditorium New Building Bertola l'evento Top 500 Torino, l'appuntamento annuale volto ad approfondire le principali sfide che le imprese torinesi sono chiamate ad affrontare, con uno sguardo attento agli scenari globali che influenzano il nostro territorio.A partire dalla presentazione dei dati della ricerca sulle performance 2023 delle prime 500 imprese di Torino e provincia, insieme a imprenditori locali analizzeremo le dinamiche globali che stanno ridefinendo il panorama economico e i loro riflessi sulle aziende del territorio.Approfondiremo inoltre come adattabilità, capacità di lettura del cambiamento e visione strategica possano diventare leve fondamentali per innovare, restare competitivi e crescere.Seguirà Aperitivo.La partecipazione è libera previa registrazione, fino ad esaurimento posti.